Weinig sectoren die het de voorbije maanden zo zwaar te verduren kregen als de beurzen- en evenementenbranche. Dat net die hoge nood ook opportuniteiten creëert, bewijzen een aantal bijzonder succesvolle virtuele beurzen georganiseerd door de jonge startup Fairtual Technologies.
Het zijn onzekere tijden voor de beursorganisaties. De steeds veranderende omstandigheden weerhouden hen ervan om concrete plannen te maken. En zelfs wanneer ze dat doen, vallen die plannen veelal alsnog in het water. Zelfs het Autosalon kon er niet aan ontsnappen. Noodgedwongen moesten ook zij uiteindelijk hun beurs verplaatsen naar 2022. Een jammer gevolg van de stijgende coronacijfers. Maar had men hierop kunnen voorzien?
“We merken dat organisatoren van evenementen en beurzen al een tijdje op zoek zijn naar vernieuwing. Deze coronacrisis heeft dat proces alleen maar versneld. Bezoekers fysiek naar een beurs lokken, is sowieso moeilijker geworden. Het online verhaal dat wij aanbieden, creëert voor organisatoren dus extra mogelijkheden.” aldus Michèle Roggemans, COO van Fairtual Technologies.
Organisaties zoals Fermette Food Group, Copaconnect, Shop-IT, ITS, Salon du Mariage en vele anderen besloten dan ook voor die aanpak te gaan. In tegenstelling tot klassieke organisaties zagen zij een opportuniteit om te groeien. Door gebruik te maken van nieuwe technologieën zoals die van Fairtual Technologies waren ze dan ook in staat niet alleen hun beurs te redden, maar zelfs te verbeteren.
Een mooi voorbeeld hiervan is Conway. Dit toonaangevend bedrijf organiseerde met behulp van Fairtual Technologies in augustus een compleet virtueel evenement met 200 exposanten dat maar liefst 26 dagen duurde. Het resultaat? 64% meer bezoekers dan normaal, lagere kosten voor zowel hen als de standhouders en verkoopcijfers die de verwachtingen met 28% overstegen. Dankzij dit succes besloten Lekkerland DE en NL ook een virtuele beurs te organiseren.
Verbazingwekkend is dit niet. Met gepersonaliseerde standen op maat, een ingebouwde bestelmodule en een overzichtelijk beursplan bootst men probleemloos de ervaring van een fysieke beurs na in 3D. Zo kunnen bezoekers vanuit het comfort en de veiligheid van hun eigen woning een authentieke ervaring beleven. Het feit dat een virtuele beurs 24/7 beschikbaar is, speelt daar natuurlijk ook een rol in.
“Een virtuele beurs hoeft bovendien niet los te staan van een fysieke beurs, dit kan perfect een en-en verhaal worden”, gaat Michèle verder. “Het fysiek contact met klanten of bezoekers zal altijd een belangrijke rol blijven spelen. Mensen nemen al graag eens iets vast, of willen het gevoel hebben dat ze persoonlijk worden verder geholpen. Anderzijds wensen bezoekers een grotere vrijheid, en willen ze niet meer afhangen van openingsuren en locaties van beurzen. We zijn het gewend geraakt om alles vanuit onze woning te bestellen en organiseren, dus waarom dit niet doortrekken naar een beursbezoek?”
Virtuele beurzen zullen fysieke beurzen wellicht nooit helemaal vervangen, maar hen negeren zal de neerwaartse tendens alleszins niet afremmen. De 21ste eeuw omarmen en opteren voor een hybride aanpak zou best wel eens dé manier kunnen zijn waarop beursorganisaties de crisis te boven komen.