De toekomst van virtuele evenementen

Virtuele evenementen bestaan al jaren, maar vanwege de pandemie hebben ontelbare bedrijven zich aan een nieuwe norm aangepast en werden hun geplande evenementen overgeschakeld naar virtuele platformen. Maar met het eind van zowel het jaar als de pandemie in zicht, stellen we ons de vraag: hoe zullen virtuele evenementen er in de komende jaren uitzien? 

Dat ze niet zomaar zullen verdwijnen is alvast duidelijk. Daarvoor hebben ze hun waarde al te goed bewezen. Maar zullen de beurzen van 2020 te vergelijken zijn met die van het komend jaar? Dit zijn alvast onze voorspellingen. 

HAND IN HAND MET FYSIEKE EVENEMENTEN

Organisatoren van beurzen en evenementen hebben zich het afgelopen jaar moeten heruitvinden om boven wat te blijven. Dit deden ze aan de hand van technologie waar ze tot voor kort schuchter tegenover stonden: virtuele beursplatformen. Ondertussen zijn ze deze initiële angst voorbij en merken steeds meer onder hen op hoe goed digitale evenementen presteren in vergelijking met hun fysieke tegenhanger.

Toch zijn fysieke beurzen niet weg te denken in het toekomstbeeld. Ze zullen sterk blijven als het gaat om het presenteren van producten of het leggen van nieuwe contacten, ondanks het dure prijskaartje dat er vaak aan verbonden is. Hierdoor investeren maar liefst 20% van alle bedrijven helemaal niet in event marketing. Deze kostenfactor valt echter grotendeels weg bij een virtueel evenement. Daarnaast moeten de bezoekers bij een virtuele beurs ook geen rekening houden met transport en de daaraan verbonden kosten.  

Kortom, bedrijven steken veel geld en moeite in het opzetten van een fysiek evenement – en bereiken daarbij niet hun volledige doelgroep. Door zich flexibel op te stellen met een hybride aanpak, krijgen organisatoren het beste van beide werelden. 

GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID BOVEN ALLES

Zelfs wanneer fysieke beurzen terug opstarten zal men bij de hybride aanpak het virtueel alternatief blijven verkiezen. 

Gebruiksvriendelijkheid heeft hier veel mee te maken. Bezoekers kunnen vanuit elke locatie dag en nacht de beurs bezoekers, wat de drempel tot het bezoek enorm verlaagd. Ook zullen ze veel gemakkelijker de informatie vinden die ze wensen te krijgen. Dat maakt de gebruikerservaring een pak aangenamer. 

Voor standhouders is het grote voordeel hier dat men vanop een virtuele beursstand gemakkelijker mensen naar hun eigen site kan gidsen, aangezien men reeds online aanwezig is. Bij een fysiek evenement gaat men niet zomaar de tijd nemen hiervoor, wat er vaak toe leidt dat de bezoekers naar huis gaat met een zak vol folders en flyers die helaas uiteindelijk in de vuilbak belanden.   

Als organisator zal het opzetten van een online evenement altijd goedkoper en gemakkelijker zijn. Bij Fairtual Technologies werken we er dagelijks aan om dit te garanderen. Zo lanceren wij binnenkort een nieuwe optie waarbij men als organisator de mogelijkheid krijgt om hun evenement volledig zelf in te vullen. Zo kan men genieten van een flexibiliteit die nergens anders te vinden is. 

VOOR GROOT EN KLEIN

De hybride aanpak zal ongetwijfeld de standaard worden onder bij de gevestigde waarden, maar ook kleinere evenementen zullen kunnen blijven genieten van de voordelen.

Bij het opzetten van een kleinere beurs heeft men vaak te maken met een beperkt budget. Het is dan ook van belang dat iedere euro ten volste benut wordt. Vaak betekent dat het maken van toegevingen. Dat probleem valt echter weg bij het oprichten van een digitale beurs. Zo organiseert men een fantastisch evenement zonder kwaliteit in te moeten leveren. 

Het maakt niet uit hoe groot uw organisatie is, een virtueel evenement van Fairtual Technologies stelt nooit teleur. 

CONCLUSIE

Hoewel we niet over een glazen bol beschikken, tonen de bovenstaande logische conclusies aan dat virtuele beurzen belangrijk zullen blijven in de toekomst. 

Wenst u zelfs uw eigen virtueel evenement op te richten? Neem contact op met ons op het nummer +32 491 63.06.67, via mail op info@virtualfair.be of door ons contactformulier in te vullen. Wij helpen u met plezier verder. 

De toekomst van virtuele evenementen
Schuiven naar boven