Waarom virtuele beurzen hier zijn om te blijven

Heeft u uw evenement in 2020 afgelast? Stelde u het uit naar 2021? Of zette u zoals veel van onze klanten de natuurlijke stap naar een virtueel evenement?  

Dit jaar hebben veel organisaties zich aanpast aan het nieuwe normaal. Door de uitbraak van COVID-19 moesten organisatoren van beurzen en andere evenementen noodgedwongen uit hun comfortzone treden en gebruik maken van technologie die ze lang vermeden hebben. Wat blijkt? Virtuele beurzen en evenementen functioneren minstens even goed als een fysiek evenement. Nu we bijna 2021 ingaan, wordt het steeds duidelijker dat virtuele evenementen niet zomaar zullen verdwijnen. Oftewel passen organisaties zich aan aan de veelzijdigheid die het online platform met zich meebrengt of anderzijds opteren ze voor een hybride aanpak. Hoe dan ook, digitale beurzen kunnen niet meer weggedacht worden uit de toekomst. 

Organisatoren van beurzen en evenementen bereiden reeds hun strategie voor 2021 en verder voor. Maar twijfelt u zelf nog of het de moeite waard is om de stap te zetten van een fysiek naar een digitaal evenement? Wij leggen je uit waarom het de moeite waard is om een virtueel evenement te organiseren. 

UW MERK IN DE SCHIJNWERPERS

Het volledig kunnen personaliseren van hun stand is van groot belang voor exposanten. Standaard booths met geen branding kunnen op live-evenementen de hele ervaring saai maken voor de bezoekers. Veel exposanten staan aarzelend tegenover een stand op maat bij een fysiek evenement vanwege de bijkomende kosten. Het creëren van een online stand voor een virtueel evenement geeft de exposant echter de volledige controle om kleur en visuals toe te voegen die hun merk weerspiegelen, zonder extra uitgaven. Zo wordt de online stand aantrekkelijker voor de bezoekers.

Bij Fairtual Technologies gaan we zelfs nog een stapje verder en bieden we op aanvraag standen aan die volledig op maat gemaakt zijn. Zo bent u er als exposant van verzekerd dat uw stand niet te missen is. 

EEN RUIMER PUBLIEK

Vanwege de pandemie wordt het steeds moeilijker om met mensen uit de hele wereld in contact te komen om te netwerken. Voorheen werd er niet stilgestaan bij het uitnodigen van sprekers en deelnemers uit verschillende landen. Nu ligt dat anders. 

Gelukkig zorgen virtuele evenementen voor flexibiliteit. Bezoekers, sprekers en organisatoren kunnen overal ter wereld zijn. Dit betekent dat er meer bezoekers zijn, een groter bereik is en een globaal publiek tot uw beschikking staat. Nog belangrijker is dat uw virtuele beurs toegankelijk is voor iedereen op elk apparaat, of het nu desktop, tablet of mobiel is. Het publiek kan dus even goed thuis als onderweg zijn en toch slechts één klik verwijderd zijn van deelname aan het evenement. 

KWALITEIT AAN EEN EERLIJKE PRIJS

2020 heeft het evenementenlandschap voorgoed veranderd. Nu de wereld leert leven met COVID-19 blijven organisaties worstelen met gereduceerde budgetten voor hun evenementen. De meeste eventprofessionals zijn van mening dat de budgetten in 2021 een zware klap zullen krijgen. 

In onvoorspelbare tijden als deze, waarin al op de budgetten wordt bezuinigd, bieden virtuele evenementen een kosteneffectieve oplossing aan voor organisaties die (job)beurzen, seminaries, congressen en nog veel meer willen organiseren. 

Om mee te gaan met de veranderende tijden schakelen organisatoren steeds vaker over op virtuele evenementen. Met een virtueel evenement kunt u zich aanpassen aan een beperkt budget, aangezien de kosten voor de locatie en transportatie wegvallen. Daarnaast hoeft u zich bij het organiseren van een virtueel evenement geen zorgen meer maken over de inrichting, de apparatuur en de overhead. Zo krijgt u veel meer waar voor uw geld.

GEDETAILLEERDE ANALYSES

Een iets dat alle marketeers verenigt, is hun zoektocht naar meetbaar succes aan de hand van harde cijfers en data. Een op data gebaseerde aanpak van alle marketinginspanningen is cruciaal voor succes, en online evenementen maken het verzamelen van gegevens een pak simpeler. 

Inzichtelijke statistieken zoals registraties, unieke logins, totaal aantal bezoekers, gedownloade documenten, bekeken video’s, aanwezigheid van webinars, chatlogs en nog veel meer zijn gemakkelijk toegankelijk. Deze real-time gegevens kunnen cruciaal zijn voor het succes van uw huidige en toekomstige virtuele evenementen. Bovendien wordt het inzicht op de ROI en de analyse na afloop van een virtuele beurs simpeler, omdat er geen bijkomende berekeningen meer nodig zijn. 

Talloze organisaties die online evenementen hebben georganiseerd, kunnen deze voordelen staven. Zo zette Lekkerland onlangs de stap naar een virtuele beurs, wat zo’n succes bleek te zijn dat ze nu reeds hun komende virtuele edities aan het plannen zijn. Door te experimenteren met een virtuele beurs konden ze hun platform volledig aanpassen, waardevolle gegevens analyseren en uitzonderlijke klantenservice aanbieden.

Steeds meer organisaties staan open voor het integreren van virtuele evenementen aan hun strategie. Ze stellen u in staat om binnen uw budget te blijven en het extra gedoe van het opzetten van een fysieke evenement te elimineren. Bovendien voegen ze meerwaarde toe aan een organisatie door het aanleveren van overzichtelijke real-time data, en maken ze zelfs post-event analyses moeiteloos, terwijl ze een wijd publiek bereiken.