De voordelen van hybride evenementen

Voor slechts een handvol sectoren is de crisis geen vloek maar een zegen. Kijk maar naar de makers van mondmaskers, ontsmettingsgel en toiletpapier. Met het uitrollen van het vaccin ziet het er echter naar uit dat deze sectoren terug zullen keren naar hun status quo. Toch is er één sector waarvan de explosieve groei niet zomaar terug te draaien valt. Virtuele evenementen zijn hier om te blijven.

Bij virtuele evenementen denkt men nog vaak aan de statische en knoeierige gevallen van oudsher. Toch zijn we die tijden al lang voorbij. Vandaag de dag zijn virtuele evenementen echte ervaringen op zich geworden. Met prachtige 3D-omgevingen en een sterke focus op gebruiksvriendelijkheid waren zij het perfect alternatief voor fysieke evenementen tijdens de vele lockdowns van het afgelopen jaar. Maar is er een toekomst voor virtuele beurzen nu men begonnen is het met vaccineren. Wij vroegen Michèle Roggemans, onze COO, naar haar mening.

Nu we wellicht in de laatste fases van crisis zitten, ziet het er naar uit dat fysieke evenementen binnenkort terug zullen mogen opstarten. Kunnen organisatoren van virtuele evenementen wel opboksen tegen die reuzen?
Michèle: Opboksen is nooit onze bedoeling geweest. Al vanaf het begin, nog voor er zelfs sprake was van de coronacrisis, is het ons doel om samen te werken met de organisatoren van fysieke evenementen. Beide types van evenementen hebben hun voor- en nadelen. De dag van vandaag is het belangrijk om bezoekers nu eenmaal de keuze te geven over hoe ze een evenement willen beleven. Zo bereikt men de grootst mogelijke doelgroep.

Nochtans zijn er organisatoren die virtuele beurzen en congressen beschrijven als iets tijdelijk. Men vergelijkt het bijvoorbeeld met cichorei tegenover koffie in tijden van oorlog. Perfect gangbaar maar niet te vergelijken met het origineel. Wat zegt u daarop?
Michèle: Vernieuwing is altijd iets dat afschrikt. Het is dan ook makkelijker om in de aanval te gaan uit vrees dat het nieuwe het oude zal vervangen. Nochtans zijn we nuchter genoeg om te beseffen dat dat nooit het geval zal zijn. Er is genoeg plaats voor beide types evenementen. Sommige mensen verkiezen een fysieke belevenis. Anderen blijven liever thuis en bezoeken het evenement vanuit het comfort van hun zetel. Het is een kwestie van de bezoekers zelf te laten beslissen.

U denkt dat evenementenorganisaties niets te vrezen hebben van hun virtuele tegenhangers?
Michèle: Integendeel zelfs. Wij zien het als twee zijdes van dezelfde munt. Door een hybride aanpak te aanvaarden, zullen evenementen veel sterker uit deze crisis komen. Tijden van crisis zijn ook tijden van vernieuwing en innovatie. Dit bieden we hen aan op een dienblad. Het is aan de beursorganisaties om te beslissen of ze dit aanbod aanvaarden of niet.

Dus ziet u virtuele evenementen dan enkel als ondersteunend element?
Michèle: Dat nu ook weer niet. Een virtueel evenement kan perfect alleenstaand functioneren. Zeker kleinere evenementen hebben er baat bij omdat de kostenlast direct een pak lager ligt. Maar de afgelopen maanden hebben we toch ook heel wat grote evenementen, zoals bijvoorbeeld Conway, mogen opzetten. De meeste daarvan hebben trouwens al besloten om, ongeacht de toestand van de crisis, ook in 2021 een virtueel evenement bij ons te houden. Dat zegt op zich al veel.

U klinkt er alvast overtuigd van dat virtuele evenementen niet zomaar zullen verdwijnen. Wat maakt u zo zeker?
Michèle: Het succes van virtuele beurzen valt niet meer te ontkennen. De bezoekers hebben een voorsmaakje gekregen van hoe gebruiksvriendelijk en uniek een virtueel evenement kan zijn. De luxe om vanaf iedere locatie toegang te hebben tot een beurs of congres is iets ze niet zomaar terug zullen afstaan. Daarnaast is het voor de organisatoren van evenementen ook een betaalbare dienst die ze extra kunnen aanbieden. Er is geen twijfel over mogelijk. De toekomst is Fairtual.

Wenst u meer te weten over de virtuele evenementen van Fairtual Technologies? Vraag dan nu uw gratis demo aan. U kan ook contact opnemen met ons via mail op info@virtualfair.be of telefonisch op het nummer +32 491 63.06.67.